Blogbejegyzés
Média és Társadalom
2015. október 22. 10:49

A közösségi nyelvtanulás mint lehetőség

Az elképesztően gyors technikai fejlődés új szokásokat hoz a mindennapi emberek életébe, a hangsúly egyre inkább az interaktív kommunikációra kerül. Amint pedig az úgy nevezett „e-learning” az oktatásban, úgy az interneten történő nyelvtanulás is mind nagyobb népszerűségnek örvend. Napjainkban ráadásul a közösségi média sokszínűsége folytán mind könnyebben hozzáférhető ez a lehetőség.

A nyelvtanulást tekintve a közösségi oldalak szerepe elsősorban a korábbi tanulmányok során már megszerzett ismeretek elmélyítését szolgálja és hatékonysága a kommunikációs készségek emelésében áll. A hagyományos módszerekhez képest eltérést jelent, hogy egyrészt nagyon kényelmes, hiszen ki sem kell mozdulnia a tanulónak az otthonából azért, hogy anyanyelvű emberekkel beszélgethessen, gyakorolhatja a kiejtést, vagy akár megismerheti a különböző akcentusokat, fontos azonban tekintettel lenni arra, hogy ebben a rendszerben a hagyományos tanár-diák viszony megváltozik, az alá-fölérendeltségi viszony nem létezik.

Az utóbbi évtizedben, ahogyan az úgy nevezett „webkettes” oldalak népszerűsége ugrásszerű növekedésnek indult, számos, kifejezetten nyelvtanulási céllal létrejött hálózat alakult, ahol a felhasználók közvetlenül kapcsolatba tudnak lépni egymással. Az ilyen célú honlapokban vannak hasonlóságok, azonban a legnépszerűbbek mind rendelkeznek valamilyen egyedi vonással.

Nagyon népszerű a Livemocha nevű honlap, amelyet nyelvtanárok, nyelvi szakértők, valamint más tanulók és anyanyelvi szerkesztők készítenek. A közösség készítői számos módon segítik egymás nyelvtanulását, hozzászólnak a gyakorlatokhoz, felépítenek mini-nyelvórákat, és visszajelzéseket adnak, szövegeken-, video-, vagy audio chatelésen keresztü gyakorolnak, amelyen keresztül a tanuló nemcsak a nyelvet gyakorolja, hanem kulturális tippeket és bátorítást is kap.

Egy másik, hasonlóan népszerű nemzetközi nyelvtanulási honlap az italki, amely önmagát egy online tanulási szolgáltatásként határozza meg, azzal a kiegészítéssel, hogy segítségével a felhasználók nagyszerű nyelvtanárokra lelhetnek, a világ bármely pontjáról.  A honlap – ajánlója szerint - nagyszerűen használható vizsgára készüléshez, külföldre utazás előtt nyelvgyakorlásra, vagy akár az üzleti nyelv gyakorlására.

Ha egy felhasználó kifejezetten arra kíváncsi, hogy miképpen hangzik egy kifejezés egy idegen nyelven, akkor a Rhinospike.com az a honlap, ahonnan ezt a segítséget megkaphatja. A kérdést rögzíteni kell a honlapon, egy anyanyelvi felhasználó pedig rögzítheti a megoldást, a kérdezőnek pedig csak le kell töltenie, és meg kell hallgatnia. Ez az eszköz tehát elsősorban az anyanyelvi szövegértést segíti, és az élő nyelv kifejezéseinek elsajátítását szolgálja.

Természetesen az online nyelvtanulást számos általános és szakma-specifikus szótár segíti, amelyek sokszor élőbb szókincset tartalmaznak, mint az adott nyelv professzorai által összeállított és lektorált, nyomtatott szótárak.

Arra is van példa, hogy valaki az elveszettnek tűnő, elkeseredett nyelvtanulók motiválását tűzi zászlajára. A honlap – magyar anyanyelvű - szerkesztője maga is aktív nyelvtanuló és erőt, motivációt és újabb ötleteket szeretne adni az angol, német, spanyol, orosz és kínai nyelvek különböző szintű tanulásához. A szerkesztő voltaképpen egy blogot vezet, amelyen legújabb tapasztalatait bocsátja az olvasók rendelkezésére úgy, hogy közben aktív kapcsolatot is tart fenn velük.

Nem szabad azonban elfeledkezni arról, hogy annak, aki úgy dönt, hogy a közösségi nyelvtanulás használatával fejleszti tovább nyelvtudását, tekintettel kell lennie rá, hogy a rendelkezésre álló források egyes esetben ellenőrizetlenek. Ha tehát gyanússá válik egy-egy tartalom helyessége, fontos, hogy a felhasználó ne legyen rest az interneten rendelkezésre álló számos további lehetőségének segítségével ellenőrizni azokat.

Link másolva!

Kapcsolódó anyagaink