Blogbejegyzés
Médiajog
2015. január 14. 09:37

Lehet manapság Hitlerrel reklámozni?

2013 augusztusában a németországi internetes videómegosztó a Vimeo legnagyobb „durranása” egy Mercedes reklám volt, melyben a gyermek Hitler is szerepelt. Az elmúlt években voltak egyéb „hitleres” reklámok is, de azok nem váltak ilyen ismertté, ez az eset viszont nagy port kavart.

A Baden-Württembergi Filmakadémia diákjai készítették a sokat kritizált reklámot. A spot tartalma szerint a Mercedes veszélyfelismerő technikájának köszönhetően a veszélyt még annak létrejötte előtt felismeri („bevor sie enstehen”) és ennek megfelelően az úttesten játszadozó két kislány előtt automatikusan lefékez, míg később az utcára kiszaladó másik gyermeket – akiről felvillanások alapján kiderül hogy a fiatal Adolf Hitler – halálra gázolja. A Mercedes Daimler kérésére a reklámspotot bevezető feliratozással látták el, mely szerint a cég teljesen elhatárolódik a reklám tartalmától. Nyilatkozatuk szerint egy ember halálából, különösképpen egy gyermekéből, illetve a nacionalizmusra vonatkozó utalásokkal reklámot készíteni ízléstelen, etikailag és erkölcsileg is kifogásolható. Az autógyártó szerint annak sincs különösebb jelentősége, hogy ez nem egy hivatalos reklám, hiszen az internet hatalma marketing szempontból talán az egyik legnagyobb.

A spot megosztotta az embereket. Voltak, akik zseniális ötletnek, nagyszerűnek találták, és voltak olyanok, akik szerint ez egyáltalán nem vicces, érzéketlen.

Több oldalról is felvetődik a kérdés, hogy lehet-e Hitlerrel reklámozni? A reklám készítői marketing oldalról közelítenek a kérdéshez, szerintük unalmasak a kizárólag technikai újításokat bemutató reklámok. Olyan reklámok kellenek, melyek vitát váltanak ki, amelyre mindenki jobban odafigyel. Egyébiránt pedig a reklám nem a való világban játszódik, az alkotók csak „eljátszottak” a gondolattal, „mi lenne ha, mi lett volna ha…".

Jogi szempontból több kérdés is felmerül. A gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény 7. § (3) bekezdése szerint „Tilos az olyan reklám, amely gyermek- vagy fiatalkorút veszélyes, erőszakos, vagy a szexualitást hangsúlyozó helyzetben mutat be.” Álláspontom szerint a fent idézett törvényi rendelkezés alapján, Magyarországon a fenti reklámot nem lehetne bemutatni.

A reklámok kapcsán figyelemmel kell lenni a Reklámetikai Kódex rendelkezéseire is. A Kódex azzal a céllal készült, hogy a Magyarországon reklámtevékenységet folytatók számára szakmai-etikai normagyűjteményeként szolgáljon, és alkalmazásával megvalósuljon a szakmai önszabályozás. A Kódex 3. Cikkelyének (6), illetve 4. Cikkelyének (1) és (7) bekezdései tartalmazzák azon rendelkezéseket, melyek alapján az említett reklám aggályosnak minősül. A hivatkozott rendelkezések szerint a reklámozásban figyelembe kell venni a társadalom általánosan elfogadott etikai normáit, valamint a közízlést, továbbá a reklám nem tartalmazhat olyan elemeket, amely agresszív, erőszakos vagy törvénybe ütköző cselekedetet ösztönöz, támogat vagy igazol.

2012 márciusában, Törökországban a Biomen kozmetikai cég reklámozta férfiaknak szánt samponját Hitlerrel. A reklámot a televízió is közétette, de a zsidó szervezetek heves tiltakozásra levette műsoráról. A reklám Hitlert tipikus pózban, beszédmondás közben mutatja, az alábbi szöveggel „…Az igazi férfiak Bioment használnak.” Törökországban is nagy felháborodást váltott ki az eset, ízléstelennek és társadalmi szempontból felelőtlenek ítélték és nyilvános bocsánatkérést követeltek a kozmetikai cégtől.

Szintén ebben az évben egy Dubaiban lévő fitnesz-centrum interneten közzétett reklámjában látható egy fotó az auschwitzi koncentrációs táborról, a következő felirattal: „Mondj búcsút a kalóriáknak”. A fitnesz-stúdió tulajdonosának magyarázata szerint, az edzések náluk olyanok, mint egy „kalória-koncentrációstábor” („Kalorien-Konzentrationslager”). A heves tiltakozás eredményeképpen a fotót eltávolították a stúdió internetes oldaláról.

2010 májusában, Palermóban tört ki botrány egy ruhagyártó cég kérésére készült Hitler reklám miatt. A várost elárasztották a Hitlert rózsaszín egyenruhában ábrázoló poszterek. A reklám szövege szerint „Válts stílust – ne kövesd a vezért!”. A helyiek tiltakozása ellenére a reklámképeket nem távolították el, sőt a készítők közölték, hogy egy újabb kampányt terveznek, immáron Mao Ce Tunggal.

Összegzésként megállapítható, hogy bár marketing szempontból elérték céljukat ezek a reklámok, hiszen felkeltették az emberek érdeklődését, mégis elítélendőek, hiszen súlyosan sértik a társadalom általános elfogadott etikai normáit.

Link másolva!

Kapcsolódó anyagaink