Reklámelhelyezés a podcastekben: Az IAB Audió Munkacsoportja szakmai párbeszédre hívta munkatársainkat

A november 22. napján tartott workshopon a szabályos reklámtechnikák gyakorlati és jogi háttérőről volt szó az NMHH és a GVH munkatársainak közreműködésével. A szakma képviselőinek párbeszédje két szempontból is fontos: segít egy átlátható szabályrendszer kialakításában, tompítva az ilyen tartalmakban elhelyezhető reklámok körüli bizonytalanságokat, amely végeredményben elősegíti a podcast piacának fellendülését. A résztvevők megvitatták a podcast jogi és üzleti szempontú fogalmát, hazai és nemzetközi jogi relevanciáját, technológiai hátterét, valamint fogyasztóvédelmi relevanciáját.

Fotó: Polyák Attila

A podcast is egy olyan csatorna, amelyen keresztül kereskedelmi tartalmakat lehet a fogyasztókhoz eljuttatni, s mivel a médiaszabályozás hatálya alá tartozó tartalmakkal azonos piacon van jelen, jogosan merül fel a rájuk vonatkozó szabályrendszer meghatározásának igénye. Az NMHH a 2023-as Médiapiaci Jelentésének új médiaplatformok fejezetében is helyet kapott a hazai podcast piac, amely a szabályozás szemszögéből nézve a lekérhető audio tartalmak közé tartozik és amelynek a kínálati oldala dinamikusan növekedett 2022-ben.

A szakmai párbeszédet Román Balázs, a Betone alapító kreatív producere, az Audió Munkacsoport vezetője nyitotta meg. Szerinte mindenkinek érdeke az audiotartalmakra, köztük a podcastekre vonatkozó, átlátható szabályrendszer, ehhez azonban meg kell érteni a jogalkotói szándékot és hozzá kell igazítani a digitális audiopiaci sajátosságokat.

A szakmai beszélgetést Dr. Kapi Anikó ügyvéd, a Kapi Legal – Kapi Ügyvédi Iroda alapítója és Hampuch Richárd, a Betone Podcast médiacég alapítója és vezérigazgatója vezette, a GVH-t dr. Szoboszlai Izabella, Versenytanács tag, az NMHH-t pedig dr. Nyakas Levente, a hatóság Médiatudományi Intézetének vezetője képviselte.

Fotó: Polyák Attila

A podcastek médiatartalmakká minősítésének alapja azok gazdasági szolgáltatási jellege, amely megkülönbözteti egymástól a „professzionális” és a „hobbi” podcasteket. A workshop egyik fő megállapítása szerint szükséges egy átlátható szabályrendszer kiépítése, azonban a túlszabályozást is el kell kerülni. Arra a kérdésre, hogy hogyan lehet egy podcastben legálisan reklámot elhelyezni, alapvetően három szempont figyelembevételével lehet válaszolni: (1) a fogyasztók védelme, (2) a tisztességes verseny támogatása, valamint (2) egy fenntartható podcast piac kialakítása egyaránt mérlegelendő.

A workshop konklúziója szerint két irány is lehetséges. Egyik lehetőség, hogy az érintett hatóságok (akár együttműködve) állítanak össze egy tájékoztatót a piaci szereplők és a szakmai szervezetek visszajelzéseinek figyelembevételével – ahogyan a GVH tette ezt az Influenszer-marketing tájékoztatója esetében is –, avagy az IAB Hungary Audió Munkacsoportja fogalmaz meg közérthető, példákkal szemléltetett, ábrákkal illusztrált útmutatót, amelyet a hatóságokkal szorosan egyeztetve készít el. Az IAB küldetésének érzi a podcastokkal kapcsolatos szakmai párbeszéd előre mozdítását, így biztosan nem ez volt az utolsó ilyen rendezvényük, az NMHH és a GVH is maximálisan támogat minden olyan kezdeményezést, amely közelebb visz a megoldáshoz.

Fotó: Polyák Attila

Hampuch Richárd, a Betone Podcast médiacég alapítója és vezérigazgatója reménytelinek és előremutatónak nevezte, hogy a piac szereplői és a hatóságok egy asztalhoz ülve tudtak beszélgetni a témában. A piac igénye egybevág a Hatóság azon stratégiai törekvésével, miszerint az NMHH aktív szerepvállalást és partnerséget kíván kialakítani valamennyi érdekelttel.

Link másolva!

Kapcsolódó anyagaink