Blogbejegyzés
Médiajog
2013. február 8. 11:01

Graph Search – Egy új típusú kereső

A világ legnagyobb online közösségi oldala, a Facebook, keresőszolgáltatása megújításával egyszerűbbé teszi az egymilliárdnál is több felhasználójával kapcsolatos sok billiárd információ átfésülését.

A hagyományos keresőktől eltérően ez a funkció speciális kérdéseket válaszol meg, pl. olyan tv-sorozatokra lehet keresni, amelyek a barátaimnak is tetszenek, vagy pl. barátaim 2007-ben feltöltött fotóit is megkereshetem. Az új keresőszolgáltatás arra is választ ad, hogy pl. kik azok, akik fociznak és a közelünkben laknak, vagy budapesti barátaink hova mennek szívesen vacsorázni. A bővített szolgáltatás jelenleg még próbafázisban van, egyelőre az USA-ban angol nyelven érhető el azok számára, akik regisztráltak egy várólistára. A következő hónapokban tervezik a fokozatos kiépítést.

Mark Zuckerberg mutatta be a Graph Search nevű új funkciót. A Facebook alapítója szerint az új funkció visszavezet bennünket a gyökereinkhez, és meglévő társadalmi hálónkat új kapcsolatok létrehozására használhatjuk fel. Az ún. social graph-ot maguk a felhasználók alkotják, valamint az általuk feltöltött 240 milliárd kép és az a több mint egy billiárd kapcsolat, amelyet a különböző dolgok, kommentárok és személyek „lájkolásával” létrehoztak.

A Facebook keresőfunkciójának megújítása a kereső óriás Google-lal szembeni támadásként is értékelhető, hiszen jelentős konkurenciát támaszthat a bemutatott újdonság. Ezt erősíti meg az a körülmény is, hogy a Facebook a saját tartalmain kívüli keresések vonatkozásában a Microsoft Bing keresőjével kötött együttműködési megállapodást. Az egyik netes kommentár szerint a Graph Search a társkereső oldalakkal szemben is támadást jelent, mert pl. arra is rá lehet keresni, hogy a barátaim barátai közül ki egyedülálló az én városomban. De ez így egy olyan társközvetítő is egyben, amelyre a tagok nem jelentkeztek fel. Az új kereső funkció lehetővé tesz célzatos számítógépes keresést adott jellemzők alapján. Felhasználók kategorizálhatják a többi felhasználót és profilokhoz rendelhetik azokat.

Zuckerberg igyekezett világossá tenni, hogy a Facebook új funkciója különbözik az olyan internetes keresőktől, mint pl. amit a Google nyújt. A hagyományos keresők arra irányulnak, hogy kulcsszavakból a lehető legjobb sorrendet állítsák elő. A Facebook keresője viszont kijelentéseket kombinál annak érdekében, hogy olyan személyeket, helyeket vagy más tartalmakat kapjunk eredményül, amelyek a Facebookon megtalálhatók. A közösségi oldal ezzel egy lépést tesz a szemantikai keresés felé, amikor a számítógép a kereső kérdés jelentését értelmezi, és a keresést ennek megfelelően optimalizálja.

Az újítás a megfigyelők szerint azt a célt is szolgálja, hogy a Facebook 2012. májusi kudarcos tőzsdére lépése után visszaszerezze az elvesztett befektetői bizalmat. (A részvényesek három milliárd dollárt vesztettek, az ügyben vizsgálat is folyik.) A Facebook igyekszik olyan lehetőségeket keresni, amelyek révén a közösségi oldal pénzt hoz a befektetőknek, hiszen pl. a saját kapcsolatok által ajánlott filmekre és éttermekre való keresési lehetőség a reklámozók számára is érdekes lehet. Ismeretes, hogy a környezetünk és barátaink javaslatai hatásosabbak minden reklámnál.

Zuckerberg már a bemutatón hangsúlyozta, hogy az új szolgáltatás figyelembe veszi az adatvédelmi követelményeket. Szerinte az új szolgáltatás csak azokat az információkat gyűjti össze, amelyek amúgy is a Facebookon vannak, csak általa könnyebb azokat megtalálni. Idegenek nem kapnak betekintést olyan tartalmakba, amelyeket a Facebook-tagok csak barátokkal osztottak meg. Számos kritikus nem tartja azonban ezeket a kijelentéseket megnyugtatónak. Félnek attól, hogy az új Facebook-funkció a tagok baráti köreivel kapcsolatos információkat is feltérképezi, és rendkívül kényes információkhoz harmadik félnek is hozzáférést enged. Ezen aggodalmakat az is megalapozhatja, hogy a Facebook az új szolgáltatások bevezetésekor a múltban sem járt el az adatvédelmi kívánalmaknak megfelelően.

Vannak, akik felszólították a Facebookot, hogy a szolgáltatás bevezetése előtt teljes körűen informálja felhasználóit. Felvetődik az a kérdés is, hogy szükség van-e a felhasználók hozzájárulására az új szolgáltatás engedélyezéséhez. Külön aggályokat vet fel, hogy gyerekek adataiból is profilok képezhetők. Itt a legfőbb ideje, hogy Facebookon a magánszférára vonatkozó beállításainkat felülvizsgáljuk. Alaposan meg kell fontolni, mik azok az információk, amelyeket feltétlenül a Facebookon kívánunk közzétenni.

Link másolva!

Kapcsolódó anyagaink