Az alternatív média helye a médiadiskurzusban
Az alternatív média története és a közösségi médiaszolgáltatók a hatályos magyar szabályozásban
A tanulmány szerint a médiafejlődés során eddig négy nagy médiaszolgáltatói modell kialakulásának lehettünk szemtanúi. Az első két modell kialakulásának sorrendje eltérő Európában és az Egyesült Államokban: míg az USA-ban előbb alakult ki a kereskedelmi médiaszolgáltatás modellje, addig az öreg kontinensen a közszolgálati médiával ismerkedhetett meg először a nagyközönség. A másik két modell közül az első a szakirodalom szerint a diktatórikus berendezkedésekre jellemző propaganda típusúmédiaszolgáltatás, míg a második a közösségi, alternatív típusú médiaszolgáltatás. Jelen sorok írásának idejére a propaganda-modell eltűnt az európai médiapalettáról,így a közszolgálati-kereskedelmi-közösségi hármas által fémjelzett, úgynevezett 3K-modell érvényesül. A modell szakmai elfogadottsága alapján kijelenthetjük, hogy a sokak által csak duálisnak (közszolgálati és kereskedelmi) nevezett médiapiac a valóságban háromosztatú.
A közösségi, alternatív média a demokratikus, sokszínű médiapiac megvalósításának
egyik kiváló eszköze. Ez a tétel Európára éppúgy érvényes, mint a világ többi részére...
Az alternatív média esetében tehát olyan médiatípusról volt szó, amely a maga esetlegességével, széttöredezettségével, sokszínűségével hozzájárul ahhoz, hogy atársadalom a valódi információk teljes arzenálját birtokba vehesse. Demisztifikálja a médiát, hiszen bemutatja, hogy nem csak a tanult profik képesek részt venni a tartalom előállításában. A „karót nyelt” közszolgálati média merevsége és hamis magabiztossága, és a „jópofa” kereskedelmi média harsánysága és felületessége mellett a közösségi média mer emberi lenni. Be meri mutatni a társadalom gyenge pontjait. Mer hangot adni a hangtalanoknak. Mer bátor lenni, mer vállalkozó lenni, mert eltérni a fősodortól. Mer alternatívát kínálni egy olyan világban, ahol mindenki a biztonságra vágyik. Mer szabad, független, kritikus hang lenni.
És erre bizony szüksége van a társadalomnak. Szüksége van arra, hogy valaki síkra szálljon a változásokért. Hogy a modern kor Pangloss mestereinek leibnizi optimizmusa ne lehessen töretlen. Hogy a kommunikáció ne az alá-fölérendeltségre, hanem a mellérendeltségre épüljön. Ahogy John Downing fogalmazott: „az uralommentesség elvét azonnal a gyakorlatba lehet ültetni, nem kell ezzel a nagy össztársadalmi változásra várni. Az ideálok közvetlen, azonnali megvalósítása az alternatív mozgalmak és médiumok számára hagyott fontos anarchista üzenet”