Blogbejegyzés
Médiajog
2015. október 7. 15:15

Új FCC rendelet a rádiós és televíziós nyereményjátékok szabályzatairól

Szeptember 17-én tette közzé az észak-amerikai szabályozóhatóság, a Federal Communications Commission (FCC) legújabb jelentését és rendeletét (Report and Order), melyben a műsorszolgáltatók nyereményjátékaival, vagy versenyeivel kapcsolatos tájékoztatások közzétételével foglalkozik. A rendelet nagyobb szabadságot és mozgásteret ad a szolgáltatóknak a fogyasztók tájékoztatása érdekében kötelezően közzéteendő versenyszabályzatok megjelentetését illetően.

A Bizottság szerint a nézők érdekeit is figyelembe véve egyhangúan úgy döntöttek, hogy ezentúl a televíziós és rádiós műsorszolgáltatók interneten is közzétehetik versenyeikkel és nyereményjátékaikkal kapcsolatos részletes tájékoztató szöveget, ahelyett, hogy azt a műsorfolyamban kellene közzétenni. Az eredeti versenytájékoztatásra vonatkozó rendelkezéseket 1976 óta nem módosították, az FCC saját bevallása szerint is régóta érett már a szabályok frissítése, hiszen az eltelt idő alatt drasztikusan megváltoztak a médiaviszonyok. A módosított szabály az enyhítéssel egyidejűleg azonban külön feltételeket határoz meg azokra a műsorszolgáltatókra vonatkozóan, amelyek élnek a lehetőséggel, és internetes honlapon teszik közzé szabályzataikat.

Az eredeti szabályzat úgy módosult, hogy lehetővé tette a műsorszolgáltatási engedéllyel rendelkező szervezet számára, hogy oly módon tegyen eleget  tájékoztatási kötelezettségének, hogy saját vagy a csatornája honlapján, vagy ha ezek közül egyiken sem lehetséges, egy különálló, nyilvános és bárki számára hozzáférhető oldalon tegye közzé az általa indított, vagy vezényelt nyereményjáték vagy verseny részletes szabályait. Az FCC szerint ez mindkét fél számára előnyös, hiszen egyrészről a műsorszolgáltatóknak értékes adáspercei szabadulhatnak fel és jóval egyszerűbbé vált kötelezettségeik teljesítése, másrészről a fogyasztók érthetőbben, és megbízhatóbban juthatnak hozzá a számukra releváns információkhoz, amellett, hogy nem kell végighallgatniuk az esetlegesen több percen át sorolt, számukra sokszor irreleváns játékok feltételeit.

A műsorszolgáltatóknak továbbra is lehetőségük van műsorszórás keretein belül tájékoztatni nézőiket, azonban ha élni kívánnak az FCC által bevezetett új lehetőségekkel, külön feltételeknek kell megfelelniük. Ilyen például, hogy a szabályzat vagy tájékoztatás közzétételéhez használt honlapnak éjjel-nappal ingyenesen és regisztráció-mentesen elérhetőnek kell lennie, és a szövegnek minden tekintetben meg összhangban kell állnia a máshol (tehát a műsorszolgáltatás keretein belül) elhangzott kijelentésekkel. A szabályokat a megadott honlapon egy kattintással elérhető módon kell közzétenni, és annak hozzáférhetőségét a verseny lezárta után 30 napig biztosítani kell. Amikor a műsorszolgáltató tájékoztatja a fogyasztókat a versenyszabályzat elérhetőségéről, azt oly módon kell tennie, hogy bárki számára könnyen megérthető és megtalálható legyen (pl. „a nyereményjáték szabályait megtalálja az xy.com oldalon, a szabályzat fülre kattintva”). A műsorszolgáltatónak bizonyos időközönként közölnie kell a műsorban, hogy hol érhető el a szabályzat, bár az FCC nem határozta meg, hogy ez milyen gyakoriságot jelent. Amennyiben jelentős változás történik a versenyszabályzatban annak kihirdetése után, a változásra a műsorszolgáltató köteles 24 órán belül, adásban felhívni a nézők figyelmét.

A Bizottság hozzátette, hogy az új közzétételi szabályoktól függetlenül nem változtak a verseny vagy nyereményjáték szabályainak tartalmára vonatkozó kikötések, és továbbra is szigorúan ellenőrzik, hogy a műsorszolgáltatók nem viselkednek-e megtévesztően vagy tisztességtelenül fogyasztóikkal szemben.

Link másolva!

Kapcsolódó anyagaink