Optikai (üvegszálas) gerincvezetéket az autópályákkal párhuzamosan!
Az autópályák és gyorsforgalmú utak építésénél a jövőben az optikai (üvegszálas) gerincvezetéket is le kell fektetni. Erről szóló törvényt benyújtását tervezi a német szövetségi kormány.
A szövetségi közlekedési miniszter, Alexander Dobrindt (CSU) által a 2016. évi költségvetés vitájában ismertetett elképzelés a gyorsabb internetkapcsolat kiépítését szolgálja. A tervezet egyszerűbbé tenné az optikai kábelek lefektetését. Az autópályák és gyorsforgalmi utak építésénél és bővítésénél, valamint új építési területek előkészítésénél egyidejűleg optikai (üvegszálás) kábeleket is le kellene fektetni.
A nem zártkörű hálózatok fenntartóinak is rendelkezésre kellene bocsájtaniuk meglévő vagy tervezett infrastruktúrájukat a szélessávú internet kiépítésénél, azért, hogy az utakat és az utcákat ne kelljen többször is felbontani. A kormányzat ezzel az internetes hálózatok kiépítésének költségét kívánja csökkenteni. „Minden építkezés sávszélességet eredményez” – mondta a közlekedési miniszter.
A meglévő infrastruktúrát jobban kell hasznosítani az üvegszálas hálózatok kiépítésénél. Szóba jönnek itt az energia- és szennyvízcsatorna-hálózatok is az utak, vasutak valamint a vízi utak mentén. „Amíg ezek alatt olyan megfelelő csőkapacitás fekszik, amelyek még szabadok, a telekommunikációs vállalatok egyszerűen kábelt tudnak húzni azokba” – mondta a miniszter.
A törvénytervezet részét képezné a szövetségi kormány azon elképzelésének, hogy a szélessávú internetelérést tovább bővítse. A cél 2018-ig az 50 megabit/s-os sebesség elérése Németország szerte. Jelenleg átlagban 11,5 megabit/s áll rendelkezésre. Ezzel Németország nemzetközi összehasonlításban a 22. helyen van, amint az az Akamai State-of-the-Internet-Report-jából is kitűnik. Csehországban, Svájcban és Hollandiában a felhasználók eszerint mintegy 50%-kal gyorsabban szörfözhetnek a világhálón.
Számos németországi régióban polgárok és vállalatok egyaránt panaszkodnak a túl lassú internetkapcsolat miatt. Ezenkívül az intelligens autók elterjedéséhez is szükséges lenne a legalább 100 Mbps-os átviteli sebességű hálózatokra.
Dobrindt tavaly egymilliárd eurós támogatást ígért a gyors internet kiépítéséhez a ritkábban lakott vidékeken. A Telekom szerint 80 milliárd euróba kerül az üvegszálas hálózat kiépítése egész Németországban. Más becslések szerint 45 milliárd is elegendő lenne.
Magyarország is az autópályák és a gyorsforgalmi utak építésének korát éli. Mi gondolunk arra, hogy egyidejűleg és párhuzamosan a szélessávú internetet is fejlesszük?