Blogbejegyzés
Média és Társadalom
2015. május 13. 15:29

Mérsékelt optimizmus a médiapiacon. Nyilvánosságra hozták a nagy médiakonszernek első negyedévi gazdasági eredményeiről szóló jelentéseket

Az Axel Springer SE az első negyedévben 12,7%-kal növelte forgalmát, az EBITDA (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) azonban csak 1,2%-kal 119,8 millió euróra emelkedett, és így a tiszta nyereség is lényegesen elmaradt a megelőző év negyedévétől, 65,5 millióról 43 millió euróra esett vissza.

A hirdetési- és reklám bevételek növekedésének volt elsősorban a 12,7%-os forgalomnövekedés köszönhető, ami elérte a 780,6 millió eurót. Ha azonban a pénzügyi műveletektől megtisztított konszolidált eredményt nézzük, akkor már csak 2,5%-os növekedést kapunk.

A fizetős szolgáltatások forgalma, ideértve a nyomtatott sajtót is, enyhén csökkenve a 348,7 millió eurót érte el. Az eladási bevételek 4,3%-kal, a reklámbevételek 3,0%-kal estek. A fizetős szolgáltatások üzemi nyeresége jelentősen, 57,3 millióról 40,3 millió euróra csökkent.

A Springernél is megfigyelhető, hogy a hangsúly egyre inkább a digitális ágra tevődik át. Ez adja a forgalom több, mint 60%-át, az üzemi nyereségnek pedig több, mint 70%-át.

Az egész évre vonatkozóan a Springer megerősítette korábbi prognózisát, miszerint a forgalom néhány százalékkal emelkedni fog, mert a reklámbevételek növekedése az eladási bevételek csökkenését meg fogja haladni. Az EBITDA növekedése várhatóan 5 és 10% között lesz.

Az RTL-médiacsoport németországi része egyre inkább a cégcsoporton belüli húzóerő, míg a többi országban inkább csak stagnál az üzlet. A luxemburgi székhelyű TV-konszern EBITA-ja (kamatok, adózás és immateriális javak értékcsökkenésének leírása előtti eredmény) az első negyedévben 194 millió euró volt, ami 1,6%-kal haladta meg az előző év megfelelő időszakáét. Ebből 153 millió eurót az RTL Németország „lapátolt be” a közösbe. Ezzel az RTL abszolút számokban mérve jelentősen megelőzi versenytársát, a ProSiebenSat.1-csoportot, amely viszont 6,6%-kal 117,2 millió euróra tudta növelni üzemi eredményét. A luxemburgi konszern forgalma 0,4%-kal csökkent, és így 1,308 milliárd eurót tett ki.

A ProSiebenSat.1 forgalma viszont 12,7%-kal növekedve, 654,6 millió euróra rúg. Az RTL-csoport részvényeseinek nettó-nyeresége a stagnáló forgalom mellett is 106 millió eurót ért el, amely figyelemre méltó, 16,5%-os növekedést jelent. A ProSiebenSat.1 tiszta nyeresége ugyanebben az időszakban viszont 25,4%-kal 69,9 millióra emelkedett.

A jövőt illetően is a ProSiebenSat.1 Media Rt. vezetése optimistább. Thomas Ebeling elnök-vezérigazgató mind az üzemi, mind pedig nettó-nyereség tekintetében az idénre a tavalyinál is jobb eredményre számít. Ennél óvatosabban fogalmaztak az RTL vezetői, akik a folyó évben is stabil forgalmat és EBITDA-t várnak. Gondot elsősorban a hollandiai, belgiumi és magyarországi TV-érdekeltségek okoznak, míg Franciaországban, Horvátországban, Spanyolországban és különösen Németországban sokkal jobbak a kilátások. Mindkét TV-konszernnél a digitális üzletág hatalmas növekedési potenciálját emelték ki.

Az RTL-csoport anyacége, a Bertelsmann is nyilvánosságra hozta első negyedéves adatait. Az összes forgalom (3,92 milliárd euró) nagyjából megegyezik az előző év megfelelő adatával. Az adók és kamatok nélküli eredmény (EBIT) 241 millió euróval viszont elmarad a megelőző évi 257 millió eurós EBIT-től. Az EBITDA viszont 6,7%-kal, 463 millió euróra emelkedett.

Link másolva!

Kapcsolódó anyagaink