Közvetítés és a meggyőzés – A személyes és a digitális hitelesség ereje és dinamikái
A Nemzeti Média– és Hírközlési Hatóság Médiatanács Médiatudományi Intézete, valamint a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Kommunikáció- és Médiatudományi Intézetének Médiakultúra – vallás – nyilvánosság kutatócsoportja 2025. november 12-én konferenciát szervez Közvetítés és a meggyőzés. A személyes és a digitális hitelesség ereje és dinamikái címmel. Az idei immár negyedik közös éves konferenciája a két intézménynek.
A konferencia a média és közösségi média közvetítő és befolyásoló hatásait vizsgálja, különös tekintettel a klasszikus és modern elméletek összefonódására. Idén ünnepeljük Elihu Katz és Paul Lazarsfeld úttörő könyvének Személyes befolyásolás. Az emberek szerepe a tömegkommunikáció áramlásában (Personal Influence: The Part Played by People in the Flow of Mass Communications) megjelenésének 70. – és megemlékezünk a Tömegkommunikáció Pápai Tanács Communio et Progressio 54., és az Aetatis Novae Lelkipásztori Határozatának 34. évfordulójáról. Ezek a munkák alapvetően változtatták meg a médiahatásokról alkotott képeinket, sztereotípiáinkat, hangsúlyozva, hogy a tömegmédia nem közvetlenül hat az egyénekre, hanem a közösségi dinamikák, a személyközi kapcsolatok és véleményvezérek közvetítésén keresztül.
A konferencia fókuszában a média és a személyközi meggyőzés kapcsolata áll: hogyan alakul ez a folyamat a digitális korban? A hagyományos kétlépcsős kommunikációs modell (two-step flow) szerint a médiaüzenetek először a vonatkozó figyelemkereteket, a médiamunkásokat, illetve a véleményvezéreket érik el, akik aztán továbbadják azokat a felületeiken, hálózataikon. Ma ez a dinamika felgyorsul a közösségi médiaplatformokon, ahol algoritmusok és peer-to-peer interakciók erősítik a tájékoztatást és persze a meggyőzést is, ugyanakkor növelik a tévedésveszélyt, a manipulációt, a polarizációt és a buborékhatást.
A hitelesség és megbízhatóság kérdésére áll a középpontban: mi a humánkommunikáció szerepe mindebben és hogyan értékelhetjük a forrásokat egy dezinformációval mérgezett környezetben? A közösségi médiában a felhasználók egyre inkább véleményvezérekként is fellépnek – az ellenőrizetlen, hamis információk (fake news, deepfake-ek) terjedése alááshatja a személy, a közösségek, társadalmak bizalmi forrásait és tartalékait. Előadások elemzik, hogyan függ össze a hitelesség a forrás identitásával, szakértelmével, az érzelmi, indulati kötődésekkel és algoritmikus ajánlásokkal, valamint bemutatják a jelenség jogi szabályozásának lehetőségeit és problémáit is.
A konferenciára társszervezője a Nemzeti Média– és Hírközlési Hatóság.
Az eseményre a kommunikacio@btk.ppke.hu címen lehetséges regisztrálni.

