Blogbejegyzés
Média és Társadalom
2012. október 19. 12:39

A nyolcvan éves, akit pusztítanak a növekvők

Hiába szeretik a péntek esti lapzárták bajtársias légkörét, az alig két éve, a Newsweek és a Daily Beast egyesüléséből létrejött cég vezetősége bejelentette, hogy jövőre már csak digitális újságot írnak: 2013. január 1-jétől nem jelenik meg többé nyomtatásban a Newsweek.

Az eredetileg News-Week címmel, először 1933. február 17-én megjelenő hetilapot Thomas J.C. Martyn, a Time egyik volt szerkesztője gründolta, 4 évvel később beleolvadt a Today (ugyanebben az évben került ki a kötőjel is a címből). 1961-ben felvásárolta a Washington Post csoport, majd 2010-ben tulajdonost cserélt, és az év végén egyesült a Daily Beasttel egy új cégben 50–50%-os arányban. A fúzióban az online megjelenésű Daily Beast szolgáltatta a gyors híreket és elemzéseket, míg a nyomtatott Newsweek átfogóbb keretbe helyezte azokat, mélyebb összefüggésekre hívta fel a figyelmet.

Világszerte 8 nyelven jelennek meg lapjai, és a New York-i székhely mellett Pekingtől Bagdadig, Tokiótól Buenos Airesig összesen 21 városban vannak irodái. A 2003-as csúcspontja után, amikor is 4 milliós példányszámmal büszkélkedhetett, mára forgalma 1,5 millió alá csökkent (csak 2007 és 2009 között több mint harmadával esett vissza), azonban még így is a Times után a második legnagyobb heti hírmagazin az Egyesült Államokban mind példányszámát, mind reklámbevételeit tekintve.

A Newsweek amellett, hogy folyamatosan próbált újítani (Russian Newsweek, The Bulletin), a minőségi tájékoztatás mellett kötelezte el magát, így pl. ennek hasábjain jelent először az orális ovális szoba titkát feszegető írás, vagy a guantánamói táborban uralkodó állapotokról tudósító cikk (egyébként mindkettőt Michael Isikoff jegyzi). Témaköreit kibővítették, arculatát átszabták, milliós példányszámú, mértékadó, politikailag színes orgánum. Miért döntenek mégis a nyomtatott verzió megszüntetése mellett?

Az eladási statisztikáknak nem sok köze van a nyereségességhez – a cég megalapítása óta ügyvezetője, Tina Brown (korábban a New York Times, a Vanity Fair, a Talk, a Tatler szerkesztője, számos újságírói díj és kitüntetés tulajdonosa, a Diana Chronicles szerzője, a CBNC róla elnevezett talk showjának műsorvezetője) üzletpolitikája a mindössze négyéves Daily Beastnek mára havi több mint 15 milliós látogatottságot hoz (ez az előző évihez képest 70%-os növekedést jelent). A nyomtatott sajtót sújtó, egyre gyűrűzőbb piacszűkülés, piacvesztés elől a digitális újságkiadásba menekülnek, két legyet ütve ezzel egy csapásra: megelőzik a nyomtatott kiadás lassú agóniájából származó presztízsveszteséget, és az elsők között törnek be a klasszikusból digitálissá váló újságok piacára új célközönséget, ezzel új hirdetői csoportot megcélozva (jelenleg pl. az Emirátusok turisztikai hirdetése fut oldalukon).

A Newsweek számára nem ismeretlen a tabletek világa (jelenleg a csak online előfizetés díja havi 2,99 dollár, az éves 24,99, míg a nyomtatott és online együtt egy évre 39,99 dollárba kerül), de az új, Newsweek Global névre keresztelt orgánum kifejezetten a nagyon mobil, véleményvezér közönséget célozza majd híreivel – kilépve ezzel a regionális nyomtatott sajtó viszonylag szűk keretei közül is. Van is mire alapozniuk vállalkozásuk sikerét: a Pew októberben kiadott felmérési eredményei azt mutatják, hogy az amerikaiak 39%-a online híreket olvas, ezzel egyidejűleg a tavaly év eleji 13 millió tablettulajdonos száma idén év végére várhatóan 70 millió fölé emelkedik.

Sajtóközleményük szűkszavúan nyilatkozik a stratégiáról – annyi bizonyos, hogy elbocsátások várhatók, illetve az eddigi elkülönült kiadványok helyett egységes Newsweek lesz világszerte, előfizetéses tartalommal, a különféle tabletekre és az internetre optimalizált felületekkel. Nyilatkozatuk alapján a nyomtatás romantikájáról kénytelenek lemondani, azonban az újságírás minőségéből jottányit sem engednek. A Newsweek baby boomer és X generációs olvasói, akiket érdekel a minőségi hír, azonban járatlanok az internet és tabletek világában, vagy kiesnek a nyomtatott tájékoztatás egyre nagyobb lyukú rostáján, vagy az egyre kevesebb hagyományos újság olvasótáborát erősítik, amíg van mit – lehet, hogy egy nap majd erre a fogyasztói csoportra is lehet jövedelmező piaci stratégiát alapozni.

Link másolva!

Kapcsolódó anyagaink