Médiamítoszok címmel indított beszélgetéssorozatot a Médiatudományi Intézet
Mi lesz a következő „big thing” a médiában? Minden új, ami annak látszik? Kiken és min múlik, hogy a megjósolt médiaváltozások tényleg bekövetkeznek-e? Kiknek a felelőssége, hogy ezek a változások milyen hatásokat válthatnak ki? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresi a választ a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatudományi Intézete által indított klubbeszélgetés-sorozat, amelynek első alkalmára november 29-én, kedden került sor a Scruton V.P.-ben.
A „Médiamítoszok – Klubbeszélgetések a médiáról” című rendezvénysorozat fő célja, hogy a médiaszakma és médiatudomány képviselőinek segítségével – az elsősorban a média iránt érdeklődő fiatalokból álló résztvevők – választ kaphassanak arra, milyen kihívások várnak rájuk ezen a területen. A programsorozat első állomásának a témája a közbeszédben is gyakran megjelenő metaverzum volt.
Prof. dr. Aczél Petra, az NMHH Médiatudományi Intézetének kutatásvezetője a bevezetőjében elmondta: ma már természetesnek tekintjük, hogy a média az életünk része.
„A különböző technológiáknak köszönhetően mindennap ebben élünk, és egy kicsit el is fogadjuk, hogy amikor a következő nagy újításról beszélnek a szakemberek, az biztosan be is fog következni. Ennek a sorozatnak az a célja, hogy megpróbálja leleplezni, mi az, ami valóság lesz, és mi az, ami csak mítosz marad, vagyis ami nem biztos, hogy hatással lesz az életünkre” – tette hozzá dr. Aczél Petra.
A metaverzum kifejezést különösen sokat halljuk az elmúlt időszakban, főleg amióta a Facebook vállalat Meta névre váltott, ezzel is jelezve, hogy bekapcsolódik a virtuális univerzum építésébe. De egyáltalán mi ez, és kinek is lehet jó, ha egy összekapcsolt virtuális terekből álló világ is létrejön? Hogyan tudnak a piaci szereplők felkészülni erre, hogyan látja mindezt a fejlesztői oldal? Valóban egy ígéretes újításról beszélhetünk-e a metaverzum kapcsán, vagy csak egy pillanatnyilag felkapott ötletről? Kell-e félni a metaverzumtól?
Többek közt ezekre a kérdésekre kereste a választ dr. Aczél Petra és beszélgetőpartnerei: Bánhegyi Zsófia, a Szerencsejáték Zrt. marketing- és kommunikációs igazgatója, Csikesz Erika, a TV2 Média Csoport Zrt. értékesítési igazgatója, Kovács Gyula, a Neuron Solutions Kft. társalapítója és ügyvezetője, valamint dr. Veszelszki Ágnes, az NMHH Médiatudományi Intézetének kutatásvezető-helyettese. A beszélgetés ívét interaktív módon a közönség kérdései is alakították, amelyeket „élő kérdésmatricaként” a rendezvény közben tudtak feltenni a résztvevők. A téma annyira gondolatébresztőnek bizonyult, hogy kiderült: számos további szempontot is érdemes lehet egy következő alkalommal megvitatni, és hogy jelenleg a metaverzummal kapcsolatos álláspontok, várakozások még igen vegyesek.
Az NMHH Médiatudományi Intézete abban bízik, hogy mostantól rendszeresek lehetnek ezek a mítoszok eloszlatását segítő beszélgetések, amelyek a médiában dolgozó vagy dolgozni vágyó fiatalok számára is hasznos segítséget nyújthatnak a jövőben.