Beszámoló a Médiahasználat: A választás és a cselekvés modelljei című konferenciáról

Az NMHH Médiatudományi Intézete, valamint a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Médiakultúra–vallás–nyilvánosság kutatócsoportja 2024. szeptember 25-én konferenciát tartott a Sophianumban média társadalomra gyakorolt hatásáról és a médiahasználat aktuális kérdéseiről „Médiahasználat: A választás és a cselekvés modelljei” címmel. Intézetünk egy plenáris előadással képviseltette magát a rendezvényen.

A konferencia keretét Jay Blumler és Elihu Katz által az 1974-ben publikált „The Uses of Mass Communication: Current Perspectives on Gratification Research” című munka adta. Ez fordulópontot jelentett a médiakutatásban, hiszen innentől kezdve a médiatudományi kutatások fókuszába a hétköznapi emberek médiafogyasztása került.

 A konferenciát Birher Nándor, a a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karának (PPKE-BTK) dékánja nyitotta meg. Ezek után két plenáris előadást hallgathatott meg a szép számú (kutatókból és hallgatókból álló) közönség. Kovács Ákos, a PPKE-BTK Média- és Kommunikációtudományi Intézetének vezetője „Használat és élmény – egy tudományos redukció beszédmódjai és eredményei” című előadásában az 1940-es évektől kezdve mutatta be a téma alapvetéseit. Ezek után Intézetünk vezetője, Nyakas Levente beszélt arról, hogy a média szabályozásának meghatározó elve a média társadalomra gyakorolt hatása, annak véleményformáló ereje. Ez az elv hol a háttérben marad, hol pedig megjelenik a szabályozás szükségességének indokolásaként. Ennek magyarázataként utalt a sajtószabadság eszméjének negatív és pozitív jellegére.

Nyakas Levente, a Médiatudományi Intézet vezetője

A konferencia első szekciójának első előadásában Guld Ádám, a Pécsi Tudományegyetem docense az RTL „Sztárbox” című műsorát elemezte az azonosítható nézői attitűdök és a befogadói mintázatok alapján. Székely Levente az Ifjúságkutató Intézet igazgatója, a Budapesti Corvinus Egyetem docense Az új, általa MI-generációnak nevezett, nemzedék tartalomfogyasztási szokásait mutatta be. Radetzky András a PPKE-BTK Médiatudományi Intézetének adjunktusa a rádiózás 21. századi lehetőségeiről beszélt, és annak átalakulásáról az online térben. H. Tomesz Tímea az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem docense a 2024. évi labdarúgó-Európa-bajnokságon szereplő magyar válogatott szereplése kapcsán vizsgálta meg az élmény kiterjesztésének és a bevonódás fokozásának lépéseit.

 A konferencia második szekciójában Glózer Rita, a Pécsi Tudományegyetem docense a közösségi média és a „második képernyő” korszakában vizsgálta a megváltozott televíziós tartalomfogyasztási szokásokat. Tóth Benedek, a Pannon Egyetem intézetvezetője a médiahasználat során az ágencia problémáját és a médiahasználat fogalmának jelentésváltozását mutatta be. Keszeg Anna a MOME docense a divat és média viszonyát elemezte a deFashion mozgalom alapján.

 A konferencia záró szekciójában Szűts Zoltán az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem dékánja a közösségi média be nem váltott ígéreteit mutatta be. Andok Mónika a PPKE-BTK Kommunikáció Tanszék vezetője a vallási célból használt médiahasználat változásait mutatta be. Az utolsó előadásban Tófalvy Tamás, a Budapest Műszaki egyetem docense a magyar populáris zene, a média és a nyilvánosság kapcsolatának átalakulásáról beszélt.

 A konferencia zárásában a szervezők nevében Kovács Ákos a nap legfontosabb meglátásait, eredményeit emelte ki, míg Nyakas Levente visszatekintett az elmúlt konferenciákra és reményét fejezte ki, hogy Intézetünk és a PPKE Kommunikáció Intézetének közös konferenciái a következő években is folytatódni fognak.

A konferencia részletes programja a következő linken érhető el.

A konferenciáról további beszámoló található a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, valamint a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kara honlapján is.

Link másolva!

Kapcsolódó anyagaink