Médiatudományi Intézet

RSS

Új média kutatás

A 2015-ben elkezdett kutatásunk során a közösségi oldalak, internetszolgáltatók és a közvetítő-szolgáltatók hatását vizsgáljuk meg a társadalomra és a szólásszabadságra nézve. szolgáltatók az utóbbi években igen erős pozícióra tettek szert, hiszen olyan terjesztővé vagy továbbítóvá váltak, melyek aktív szereplőként képesek befolyásolni a fogyasztókhoz eljuttatott tartalmat. Az internetszolgáltatók letilthatják bizonyos tartalmak elérését, a keresőmotorok algoritmusai kiemelhetnek vagy éppen elrejthetnek bizonyos weboldalakat vagy azok tartalmát, az OTT szolgáltatók pedig szintén önállóan dönthetnek szolgáltatásuk összeállítását illetően. Ennek a befolyásoló erőnek köszönhetően egyfajta „portásként” állnak a tartalom-előállító és a fogyasztó között, komoly hatást gyakorolva utóbbi médiafogyasztási szokásaira. A közösségi (social media) oldalak működtetői eldönthetik, milyen véleményeket tiltanak ki a közösségi térből, illetve hogy az egyes véleményeket milyen rendező elv alapján tárják a felhasználók elé. A közösségi oldalak nagymértékű térnyerésével és folyamatosan növekvő felhasználószámaival a nyilvánosság sok esetben jelentősen áttevődik a közösségi oldalakra, és azok működtetői határozhatják meg a vita szabályait (amely, mint nem állami szóláskorlátozás, a jelenlegi jogi felfogás szerint megengedett), így felmerülhet a kérdés, hogy a szólás- és sajtószabadság állammal szemben meglévő garanciái hogyan fognak tudni érvényesülni ilyen közegben.